Monday, November 2, 2009

Kamu tidak bersopan atau aku?

Aku rasa benda ni dah biasa dah. Ada yang jemu pun..

1. Korang suka tak bila makan ada penjual atau peminta sedekah datang ganggu kamu makan?


Bagi aku, aku tak suka. Nak-nak si penjual barang.. Peminta sedekah tu aku leh terima lagi. Tapi kalau berduyun minta sedekah sampai 2-3 kali itu sudah lebih! Sampai kelua ayat 'eh makan m'd boleh tapi derma tak boleh? ' dan 'bagi dengan ikhlas rm 10'. Memang sudah lebih! Cakap ikhlas tapi dipaksa bagi RM 10...Si penjual barang lak kadang-kadang tak reti bahasa. Orang nak makan dan cakap tak nak pun, dia still berbahas suruh orang dengar. Kang orang halau cakap kita ni kurang ajar lak. Buat tak dengar, sibuk duk bising tepi telinga. Memang tak reti bahasa!


2. Korang suka kalau dipaksa masuk busines?

Busines multilevel. Yang pakai sistem piramid la..ape la. Tak kisah la, itu cara korang nak cari rezeki. Tapi boleh tak jangan paksa dan jangan menipu orang lain! ' Eh ko baru putus cinta ya? Sian ko...jomla kita keluar makan. Mana tau release tension ko' Eh..bila keluar lain lak yang menyusul? Hal busines bagi peluang pada orang frust bercinta? Macam tu ke?? Tak leh la ko tarik orang macam tu.. ko sendiri menipu macam mana ko nak tarik orang.. Betul tak? ' dah bawak mak pergi Umrah? Tak rasa ke derhaka bila kita tak balas jasa?' . Di sini aku nak beritahu, takyah lah hal agama ko nak masukkan untuk menarik perhatian aku. Ko sendiri sudah bawak mak ko pergi umrah? Bila orang tak nak ko duk call....

Memang aku tak halang la jika ko nak cari rezeki cam tu. Tapi janganlah tipu orang!

Sekian.

*berbuih mulut*

4 comments:

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

ellenyna said...

hmph, tak suka sgt, tp kesian la jugak. hehe

CiK By said...

hapi : ok tq :)

ellyna : memang kesian..tp itu lah duk ganggu...

sheLLy said...

pernah kena gk....bak kata org...membisu lai baik dr berkata2 yg menyakitkn ati..ati aku ker ati org tue ker..sama jerk...bisu...senyum..geleng2...tu jerk...huhuh!!!