Tuesday, December 29, 2009

Pinjamkan duit..

"Boleh tak nak pinjam duit...saya dalam kesusahan. Tak bayar kereta berapa bulan dah. Saya harap saya awak tolong. Saya perlukan duit. Saya janji akan bayar next year. Tolonglah...Saya rasa benda ni macam terkejut kan awak..Tapi saya betul-betul nak awak tolong..."


Semalam macam hari pinjaman sedunia kot. Dapat beberapa message from 2-3 0rang manusia..Erm..

Aku bukan taknak kasi tapi dah banyak kes tipu. Tak bayar. Aku tak mahu jadi naif lagi. Nahe nahe nahe nahe!!

Aku akan tolong just orang tu rapat ngan aku. Bukan aku tak kesian tapi aku juga banyak komitmen lain.

Dan paling penting, pengalaman mengajar aku menjadi kedekut!


Kalau ikot orang dulu-dulu suruh tolong, mana tahu kita pula susah nanti. Dia tolong kita pula.

Macam mana dengan anda?

8 comments:

driedroses said...

beringat sebelom kene kak by..
bukan kedekut, tapi bila duit dah berada pada tangan orang, susah jadiknya
kalo ingat nak bayor takpe, tapi banyaknye payah nak bayor bila dah senang..

Bai said...

driedroses : tula..bila dah senang lupa dan berat je nak bayar kan?

erm..yerp bukan kedekut..tp tu la..kadang2 org tak paham kitenye situation.. :(

fabulous.farah said...

kalau aku tak kasi kut..pinjam barang bolh..duit tak kut..

boleh gadoh kalau pasal duit ni..baik jangan

mushy shizzy gina said...

hihihi

Bai said...

fabulous.farah : memang pun..pasai duit gaduh..eee x suka..

Bai said...

mushy shizzy gina : ekau kenapo? :P

Espresso Guy said...

Baiya,

yeah betul tue... prinsip aku mmg xkn bagi pinjam duit... biar laa kwn baik aku nk kata aku kedekut ke ape ke, lantak laa... aku lagi rela x bagi pinjam duit drp putus kawan.. kang bagi pinjam pastu xleh byr, mula la nk mengelak... mcm2 alasan bagi asalkn x jumpa... nnt bila dh halal pn tetap segan nk jumpa kita...

So sesapa nk jadik kawan baik aku sila pk baik2 coz aku xkn bagi pinjam duit... tp kalau nk aku belanja mkn no hal.. =p

Apa komen cik adik? hahaha gedik sungguh!

Bai said...

Espresso Guy : betol betol..aku sokong..blanje aku kat tony rhomas bang :D...

aku pun macam tu dah skang..aku rela org ckp aku kedekut ke ape...kita yang susah nanti...kita tak de duit ade org kisah?