Friday, October 1, 2010

Buah pinang vs bunga pinang.

-pict google-ed-

Dulu memang femes buah pinang letak dekat sirih junjungkan? Siap dengan kacip dan kapur bagai. Aku suka macam tu. Nampak tradisi. Tapi sekarang dah jarang-jarang orang letak buah pinang dengan kacip. Tak tahu lah kenapa.


Mungkin dah susah nak cari kacip dengan buah pinang sebiji. Kalau dulu, rumah nenek aku siap tanam pokok pinang. Senang anak cucu nak guna katanya. Itu dululah. Pokok pinang pun dah tak ada sebab tak ada orang nak jaga selepas dia meninggal ;(.


Baru ni nampak mak simpan bunga pinang...

-pict google-ed-

macam ni... Balik ni kena cari balik. Mana mak campakkan. Boleh buat selit-selit kat sirih junjung nanti.



Tapi aku teringin nak letak buah pinang dengan kacip. Nampak klasikkan? Tapi mana nak cari?



.:. By .:.

2 comments:

Mimis said...

Kita pun suka letak kacip.. very traditional kan..

Bai said...

Mimis : aah ah. tp mana lah nak cari kacip skang... mcm tak ada dah jual kat kedai.