Tuesday, November 24, 2009

Bubur alahoyah Cik By


Alahoyah? hahaha! Tatau lak aku maksud dia apa. Nama aku letak je tu.. =D

Bahan-bahan:

3 biji bawang putih (ditumbuk)

1 hiris halia sebesar separuh ibu jari (ditumbuk dengan bawang putih)

2 biji kentang (dipotong dadu)

1 biji lobak merah (kecil dan dipotong dadu)

7 cendawan butang kering (dihiris halus-halus, rendam dulu cendawan kering ni)

1 cawan beras

250 gram daging (dicincang halus)

Cara-cara:

1. Tumiskan bawang putih dah halia.
2. Masukkan daging, tumis sehingga separuh masak.
3. Masukkan lobak merah dan kentang (dalam 1 minit).
4. Masukkan air 2 gelas dahulu.
5. Masukkan beras yang di bilas bersih.
6. Kacau dan biarkan mendidih.
8. Masukkan garam halus 2 1/2 sudu (jangan banyak sangat sebab bubur akan menjadi pekat, kang masin lak). Ikut selera masing-masing.
7. Tambahkan air sehingga bubur tersebut menjadi halus.

Selamat mencuba~ =D

Kepada Iz, next year By masak lagi =P .

Kepada Lin, aku tahu ko juga mengidam kan?



18 comments:

BULLET said...

bubur? tanak2...xsedap

CiK By said...

BULLET : hihi belum cuba belum tahu.. =D

teddy_froggy said...

cham bubur lambuk jer upe dyer..
huhu

CiK By said...

teddy_froggy : rupa je..rasa idak..hihihi

tu adalah rekaan sendiri setelah makan di restoran Dragon kat kampung.. :D.

~AmyLiana8886~ said...

bestnyer..mesti lama kan masak bubur nie..

CiK By said...

AmyLiana : dalam 30 minit :)

Lynda said...

windu

Lynda said...

aku nak sangat aku nak sangat..aku nak jugaaaaaaaaa.

CiK By said...

Lynda : pergh sampai 2 komen! hihihi

nanti nak dtg cakap awal2..nanti aku masakkan =P

z@ti said...

thanks 4 sharing this..:)

CiK By said...

z@ti : welcome~ =D

Lynda said...

aku tanak blaja..aku nak ko wat je.heheh

CiK By said...

Lynda : ampeh..sampai bila aku nak jadi bibik ko..hahaha! patot ko sayang aku..sebab ko nak makan masakan aku..hahahah! =P

Lynda said...

camktu ek?tapi nantiiiiiiiiii ko dh kawen siapa nak masak tuk aku????

CiK By said...

Lynda : suami aku masak..wuahauhuahua

Lynda said...

nightmare

s.c.h.u.l.t said...

tiba2 rasa nak makan bubur.. terliur T_____T

CiK By said...

lynda : nightmare? y?

schult : hihihi..cubala..sedap =D