Monday, February 8, 2010

Mentallity orang melayu...

Bukan nak mengutuk bangsa sendiri..Tapi maybe inilah realiti dan selalu berlaku dalam hidup aku. Tatau lah orang lain...Kadang-kadang kita tak sedar pun apa yang kita cakap kan? Main cakap tapi sendiri buat... (termasuk lah aku :D). Mungkin isu ini agak sensitif.


Time sekolah rendah + menengah.

Eh anak ko dapat berapa? Anak aku 5A.. Anak ko mesti 5A. Tusyen mahal-mahal..mesti punya.. Eh anak Jijah tu tak dapat satu A pon.. pelik aku. Anak dia tak keluar rumah..tu la kongkong sangat anak dia..

Wah wah..kemain lagi mulut hang. Jangan nak mengata anak orang boleh? Mentang-mentang anak ko dapat 5A, kemain puji. Ok mungkin la ko bangga sebagai ibu. Tapi bila anak ko tak dapat satu pun A.. senyapppppppppppp agaknya ko duduk bawah almari kat dapur rumah...


Time anak-anak masuk Universiti.

Anak ko dapat U mane? Anak aku sulung aku dapat UM. Anak ko? UNITEN? Bukan ke orang tak lulus SPM ke masuk UNITEN tu? Hello!! Cakap bebaik sikit ok? Aku pass..Agg 18 pangkat 1 ok?

Bila anak sendiri masuk Kolej ... "Dia taknak masuk U..dia nak masuk kolej..kolej tu pun ok..under U gak.. Takpa lah dah itu keputusan dia". Pandai pulak ko berlakon sampai muka pun nampak sedih je..haih!!


Time anak-anak sudah bekerja.

Anak ko keje mana? Anak aku alhamdulillah ok semua. Semua dah senang...Bulan-bulan yang sulung tu bagi RM600, yang kedua RM 400 (pergh dah seribu sebulan...boleh ko goyang kaki..Alhamdulillah itu rezeki ko). Anak aku keje kat KLCC. Apsal eah? Kalau kerja kat bangunan besar-besar ni orang bukak mata pun besar-besar? Sebab itu lah kalau orang tanya aku kerja mana..aku akan jawab aku cuci tingkap kat KLCC :D.


Time anak-anak nak berkahwin.

Anak aku yang lepas SPM tu aku letak RM5k. Anak sulung aku letak RM 8k++. Kenapa macam tu pulak? Sebab anak sulung tu ada degree...oooo gitu..Eh ko ada dengar tak? Anak si Bedah tu lepasan luar negara, tapi hantaran RM5k je. Jimat kos la tu..tak pon kawin koboi kan? Heh! Mulut sesedap rasa ajinamoto je. Aku tak nak komen bab ni. Aku tak kahwin lagi. Nanti mak aku letak 50k, aku dicop macam artis pulak tak pon aku jadi anak dara tua..Hahahaha! Kos mahal kena service pun elok ye dak? :P

Akhir kata, LU FIKIR LA SENDIRI (Eh macam best je movie tu :P)

16 comments:

ita cutevirus said...

salam bai...

betul ape yang bai cakap tu...
itu perbandingan antara anak sendiri ngan anak orang yang slalu dibuat..

hhrrrmmmm....


p/s: jom folo saya pulak... saya da folo bai... salam kenal!!

Ena said...

Bai,

yg punyer mentaliti camtu kebanyakkannya org melayu kan!..
tu la..biler idup bermasyarakat nie jd camtu pulak.. salah gune.. suke sgt wat perbandingan.. sepatutnya ukur la baju di badan sendiri x yah la nak sibuk2 pasal org lain kan!..

Bai said...

ita cutevirus: kan? tp kita bila tua macam tu ke? errkkk??

salam kenal mengenali :D

Natasha said...

Ada lagi bai...bila dh ada cucu... cucu ko berapa org yer?? cucu aku dh 5 org..tu anak si polan sipolan tuh kwin dh lama tapi x beranak2 lagi..mandul ker menantu dia x boleh nk bg cucu...tanpa dia sedar anak dia baru kawin 6 bulan tapi dh bagi cucu..hahahahahah

Bai said...

Ena : aah ah..dieorg banyak kali duk ukur baju sendiri masa buat baju kurung..sebab tu ukur orang lain lak :D..

hahahaha!

Bai said...

Kak Tash : by tak masuk lagi bab tu..Kak Tash dah tambah..hahaha!

tu la kan? donia donia~~

angah iza said...

tersangat la setuju...
ayat2 ni semua,biasa nye makcik 'ahli2 tingkap' je yg akan cakap...

fabulous.farah said...

hurm..kan..bosan ngan makcik2 ni

Espresso Guy said...

Wooo... ko keje cuci tingkap klcc?? apesal x ajak aku sama... aku nk gak gaji mahal... keje aku gaji sket je dowh...

ayu said...

mmg cmtu la mentality they all ni... kalo xckp psl org lain xsah...

Bai said...

fabulous.farah : tu la pasal..makcik longgok!


Espresso Guy : tu la ..aku ingat nak ajak gak ko..buat bizz besar2an...kaya apa :D


ayu : erm tu la pasal..ada je idea!

CT NORAMIZA said...

melayu mmg camtu..

umi jie said...

guna konsep mak kak jie, Biar apa org buat kat kita jangan sekali kita buat kat org, Allah maha adil. Lantak la apa diorg nak kata....

Bai said...

CT NORAMIZA : jeles kot :)

Umi jie : mak saya pun macam mak kak jie :)....dia dgr je..lantak p la..

SheLLy said...

oit!!..keje kt klcc x bgtau...jom la jumpa...minum2 kt f.court sana ke...aku kt ampwalk je...cett!!

Bai said...

SheLLy : sengal..aku malas nak kecoh..bz arr cuci cermin :P