Wednesday, April 21, 2010

Chekup terakhir...

Bukan!!!! Ini bukan checkup terakhir. Ntah kenapa Dato' suka jumpa aku :D.

Act, semalam aku diskus dengan Dato'..aku nak operate ke taknak.

1. Jalan terbaik adalah operate.Sebab, aku perempuan. Buasir tu akan jadi besar secara pelahan. Nanti bila beranak, nak 'push' takut jubo dubur terkeluar.

2. Stepler. Ni pun boleh..Tapi agak sakit. Doktor lagi suka kalau buat operate. Aku pun suka sebenarnya. Boleh pengsan-pengsan :P.

Doktor bagi aku masa untuk fikir. Lagi sebulan, checkup lagi.

Oh ya, dengan hati yang tabah tak tabah sangat..aku dah bagi tahu mak aku. Mak aku suruh cara kampung.*ntah bila nak balik kampung. Ada sesiapa tahu tak, ada cara kampung?

Doktor tambah lagi ubat. Hah jadi 5 botol!! Sampai la ni aku tak makan lagi. Hadoiii

Oh ya alat inilah yang akan digunakan masa operate nanti. Tak macam gerudi ke?*gerun*

Aku nak bagi info pasal buasir.

Buasir ni bukan dari pemakanan je, tapi..

Penyebab buasir adalah, sembelit dan meneran semasa membuang air besar, struktur otot-otot dubur kenyal akan membengkak. Selepas otot itu kenyal, maka ia terkeluar dari anus. Proses ini sering diiringi dengan pendarahan.


.:. By .:.

2 comments:

INTANKUTERPILIH said...

rajin2 mkn ubat, jgn mls2...

Bai said...

INTANKU TERPILIH : thanks~ ubat tu yang payah ;(