Friday, July 12, 2013

#DiyProjectBy : Jubah lengan pendek Faris.

Perasan tak setiap tajuk, kadang-kadang ada tanda #(hashtag)? Ni sebab, hashtag tu ada digunakan untuk instagram aku. Korang boleh search, tengok jumpa tak?


OK. First DIY projek ni sebenarnya adalah sarung bantal kekabu. Nanti dah siap, insyaAllah aku akan tunjuk kat sini :). Sarung bantal itu, adalah first task dari mak sebab aku baru belajar menjahit. Mak lah cikgu ku hewhewhew. Tak pergi kelas menjahit pun. Ingat nak pergi juga. Ye la ilmukan, lain orang lain pembelajaran dia. Tapi, belum ada rezeki untuk pergi ke kelas menjahit.


Lepas siap sarung bantal, terus aku buat task ke-3. Sebenarnya task ke-2 adalah menjahit langsir kabinet. Tapi, aku lupa mana aku letak ukuran. Hahaha so lepas ni lah baru aku menjahit langsir kabinet tu. 


Task ke-3 adalah Jubah lengan pendek Faris. First step pun dah menggeletor weh! Mana pernah jahit baju! Sangat-sangat perlu menggunakan mental. Hahahaha


Ok first kita lukiskan pola. Aku ikut ukuran jubah Faris yang sedia ada.


Dan siap lukis, potong kain ikut pola. Nampak? Aku guna pola guna kertas suratkhabar je. Hahaha. Almaklumlah cikgu aku pun guna kertas suratkhabar. So, kena ikut :P.



Pola mestilah dipotong lebihkan seinci. Sebab, nanti kita nak jahit lagi kan.


Jahit tepi. Bolehlah kan untuk pelajar yang baru nak belajar :P. Tapi, macam pelik la hasil dia tak jadi macam bangla yang demo kat aku tu. Apsal dia jahit kemas?? 



Maaf tiada gambar untuk cantum-mencantum baju sebab aku dah tak sabar. Nak siap cepat. Hahahaha. lagipun ada peristiwa salah cantum la, terbalik la. Hahaha.


Tapi siap juga lah dalam 4 jam aku menjahit. Huhuhuhu.


Amacam? Perasan tak bahagian leher adalah sangat-sangat teruk Tak kemas! Pergh susah ok bahagian leher. Kena guna kesabaran yang maksimum!


Ok ok nak tengok Faris berdiri sambil memperagakan baju ni??








Ok persembahkan..

Model Faris bersama Jubah beliau. hewhewhewhew.



+ By +

No comments: