Tuesday, November 19, 2013

Pulau Mabul,Sabah [part 1].

Pulau Mabul. Pergi bulan 5 haritu, bulan 11 baru nak cerita. Hahaha. Maaflah. Faris pun dah besar. Tapi, nak juga post kat sini sebagai kenangan, nak-nak kenangan manis untuk Faris. Kalau ada rezeki, kita repeat dengan adik (adik) yang lain. Ehhhhhh.


Siapa pernah dengar mesti tahu. Tapi sebelum ini tempat ini tak berapa popular. Sekarang dah ramai yang pergi. Pulau Mabul adalah pulau yang kecil di pantai tenggara Sabah. Pulau ini, popular dikalangan penyelam dasar laut, sebab keunikan yang ada di dasar laut adalah sangat-sangat cantik dan berdekatan dengan Pulau Sipadan.


Oh ya. Cerita pasal Pulau Sipadan. Ni pun dalam wishlish nak pergi. Teringin sangat..! (Boleh yang? *jeling suami).


Cerita pasal Mabul ini, aku sebenarnya bukanlah honeymoon ke ape. Just pergi dengan kawan-kawan sepejabat. Dah rancang lama, akhirnya dapat pergi juga..ye la..masa itu kan ada isu Lahad Datu kan? Masih suam-suam lagi berita tu. Tapi, alhamdulillah tiada apa yang dibimbangkan. Masih terkawal.



Ke Pulau Mabul makan masa 2 jam dari Jeti Umum Semporna. Memang cantik betul pemandangan. Sampai kat satu tempat tu, macam laut ini luas tiada penghujung. Takut pun ada juga...bila nampak rumah ke tepi-tepi tu rasa lah selamat kan? Bila laut luas rasa macam kita je duduk tengah-tengah. Faris? Memula itu takut la..jerit..aku peluk..last-last dia diam. Explore ya...jangan nak takut sangat. Hehehe.


Permandangan laut yang luas terbentang. Ada beberapa tempat yang ada resort atas air. Cantik.


Cantik kan kan kan?Air jernih. Tapi tak nampak apa-apa. Ye la laut dalam kan? Nampak macam pasir putih je kat bawah tu. 


Lama juga dalam boat. Bila nampak je resort ke deretan rumah kat dalam laut, mesti tertanya dalam hati dah sampai ke...dah sampai ke?? Hahaha. 




2 jam berlalu..maka kitaorang sampai ke destinasi!!! Yeah!! Teruja semua ada. Bila dekat je dengan chalet, mata dah tertumpu kat air..kat bawah nuuuu. Jernih!




Tengok! Ada nemo bawah itu. Kalu tempat lain susah nak cari nemo. Sini bawah chalet je =D. Teruja. Dan lagi satu, ada penyu besar-besar lalu sini. Haih...tetiba rindu nak pergi sini. Tenang.





Ini anak-anak orang bajau laut berkeliaran. Nampak boat yang kat blakang tu? Tu la rumah dia. Ok nanti part 2 kita cerita sikit pasal orang bajau laut ini ya. Seronok kalau kita mendalami kisah hidup dan sejarah diaorang. Serius unik. 




Nah gambar sekeping untuk meratapi tuan punya blog [yang masa ini masih berisi badannya T___T ]. Tengok Faris buat muka lain macam. Hahaha. Dia ini memang sebiji macam aku, aku waktu kecil...antisosial sikit..suka ikut bontot mak. Kalau bergaul dengan orang ke, jumpa orang ke..ha memang aku lari. Tapi, kalau kat sekolah dengan kawan-kawan yang dah biasa...AKULAH HANTU. hahahaha. HANTU ke? Nakal la kan? =P


Aku pegang Faris dan abahnyaaaaaaa.................................






























Dah terjun ke bawah =D. Tak sabar lettew. Tak apa bagi chance sikit kat laki. Takpe..takpe..takpee.. Clearkan air? Boleh nampak kaki wak =D. Perasan? Kalau tak perasan pendek umur.





Faris dengan aku duduk kat atas menikmati angin-angin sepoi-sepoi bahasa. Oh ya Pulau Mabul ini, eletrik agak dicatu. So siang tak ada eletrik, malam je. So far oklah sebab angin laut kan, tak adalah panas melampau. Tengok? Ok je Faris duduk kat atas meja sambil makan. Kawan kat belakang tu, baru balik snorkeling. Kemain tidur tak sedar diri =D.




Ok masa ditunggu-tunggu! 









Mama Faris time!! Hihihi. Kemain ko ambil gambar dalam air, senget-senget kepala kau nyah. Sebenarnya tak pandai nak menyelam dalam laut agak dalam. Hahahaha.Lepastu tak berani nak tanggalkan life jacket. Ada hati nak ambil gambar dalam air. Puuui.


Ok dah penat bermandi manda..naik atas. Waktu pun dah maghrib. Tapi ada je orang terjun memalam. Diving pun ada. 



So makan malam, tak yah risau. Pihak Scuba Jeff dah siapkan! Senang. 




Kami.Faris tidur waktu ni.


Lepas makan, lepak-lepak dengan empunya chalet. Abang Jeff. Sangat-sangat peramah orang nya. Siap main gitar dan nyanyikan untuk kitaorang. 


Memalam tengok laut =D. Bolehlah suluh-suluh depan itu...kot kot nampak sesuatu. Oh ya..kitaorang kat sini 5 hari 4 malam. 






Ok lah. Nanti-nanti ketemu dekat part 2 =D. Daaa!




+ By +

2 comments:

~ NANA ~ said...

cantiklah mabul! jernih je air dia

Byzura Mj (By) said...

~ NANA ~ : memang cantik Nana. By suka =D.