Monday, November 25, 2013

Adunan roti.

Fist time buat roti. Tetiba macam mood ni rajin kan. Haruslah capai segala barang dekat dapur. Barang dah ada, tapi asyiklah simpan daun palas, bak cakap mak. Daun palas = mood malas. Hehehe macam-macam perumpamaan mak, tak ada dalam kamus dewan ok :P.


Start menukang (buat adunan), mulalah si suami pun masuk bertanyakan itu ini. Haish. Aku ini bukan jenis suka orang menyebuk kat dapur. Nak-nak, jenis banyak tanya.Bukan rimas, tapi ada yang tertuang garam 2 kali =D. Jenis pelupa kekdahnya. Hahaha.



Jenis suami pulak tanya macam-macam.


1. yang masak ape?

2. letak ape?

3. Tu ape garam eah?

3. lepas tu? oooo Bakar ya...eh tak goreng? Macam mana tu?

4. Letak minyak? pastu?

5. Eh ape nama masakan ini? Bla bla bla



pftttt! Memang aku tak boleh nak masuk masterchef macam ini. Aku yang tanya dia balik kejap lagi, dah letak garam ke belum eah??  Last-last halau duduk depan. Nanti siap I panggil. Hahahaha. Kesian si suami. Tak pasal kena halau kan?  =P



Dah la pestime buat. Mestilah nebes sikit. Buatnya adunan roti tu terkejut ...tak kembang cantik dah adunan tu nanti. Hehehehe.



Tung tang tung tang..inilah adunannya..



Cantik. Naik and the gebussness! Hehehe. 



So hasil adunan itu, aku dapat lah buat 3 jenis roti seperti gambar di bawah :




Chezzy chicken slice bread. Ni aku goreng. 




Sausage bread. Aku goreng juga. 




Dan last..



Roti gula. Ini aku try bakar dengan pemanggang ajaib. Best tak? Ok resipi adunan adalah seperti di bawah :



- 2 1/4 cawan  tepung gandum diayak
- 1 cawan susu fresh milk (aku pakai susu tepung low fat)
- 1 sudu besar yis
- 1/2 sudu kecil garam
- 4 sudu besar gula halus
- 1 biji telur
- 2 sudu besar olive oil



Cara-cara :  larutkan yis di dalam air susu. Masukkan tepung, gula, garam telur dan air susu yang telah dilarutkan bersama yis tadi. Gaul sehingga sebati. Kemudian barulah olive oil. Gaul sehingga tidak melekat di jari. Lepas itu, tutupkan adunan dengan kain basah dan biarkan selama 30 minit. Pasti adunan menjadi kembang molek :). Tumbuk-tumbuk sikit dan boleh lah start menguli untuk buat roti.



Senang je resipi ini, so selamat mencuba :).



+ By +

No comments: