Friday, November 22, 2013

#DapurBy : Kuih bakar atau kuih kemboja.

Kuih bakar.


Aku panggil kuih bakar je dari dulu dan selamanya. Hehehe. Memang kesukaan aku kuih ini. Sedap ok, nak-nak yang berlemak, berkrim, lembut...  dan pastinya hangus-hangus dibawahnya. Yums! Pekena pula dengan teh o kurang manis atau sirap ais. Uii sedap. Kecor pulak airliur.



Ok nak share resipi kuih bakar kali ini. Haritu balik rumah mak, try buat.. menjadi!



Tapi untuk pertama kali, adunan ini macam terlebih gula. Manis. Aku guna satu cawan gula masa ini.Tapi rasanya sedap...ekekeke nak juga puji. Aku bakar guna pemanggang ajaib yang 30 cm, so agak nipis. Hehehe. Then aku try lagi sekali mengikut resipi ini :



-3/4 cawan gula (kalau nak doublekan adunan untuk mendapat ketebalan macam gambar di bawah, gula adalah 1 1/2 cawan ok)
- 3 biji telur *
-1 cawan tepung gandum*
- 1 cawan susu cair *
- 1 cawan santan*
-1 cawan air pandan*
- beberapa titik pewarna hijau*


Yang bertanda * semua double kalau nak tebal macam aku punya. Ehhh jangan fikir macam-macam =D.


Kemudian blend kan semua, sampai sebati.



Sapukan minyak sedikit di permukaan loyang/ pemanggang ajab, tuangkan acuan dan taburkan bijan. Bakar dengan api yang pelahan. Kalau guna oven, korang pepandailah eah? 



Tada!! Siap. Kuih Bakar aku suka, laki aku suka. =P



Selamat mencuba ;).


+ By +

No comments: